Højmesse

Højmessen, som vi kender den i dag, har rødder tilbage til de første kristne, som mødtes søndag efter søndag siden Jesus opstod fra de døde påskesøndag. Gennem århundrederne har den udviklet sig til den form og det indhold, vi kender i dag.

Højmessen symboliserer forholdet mellem Gud og menighedens fællesskab. Den er formet som en dialog mellem tre parter, det ses bl.a. i, at sproget veksler mellem "jeg - vi - du". Højmessen indeholder musik, salmer, læsninger fra bibelen, bøn, bekendelse, prædiken, nadver/dåb og velsignelse. Der er dele, hvor præst og menighed i fællesskab lytter til Guds ord og dele, hvor præst og menighed henvender sig til Gud.

Højmessen kan ses som grundpillen i den kristne kirke. Det betyder også, at dens form og indhold er ret fast. Lige meget hvilken kirke du går til højmesse i, så vil forløbet og teksten, som præsten prædiker over, være den samme i alle kirker.

Velkommen til højmesse i Brøndbyøster Kirke søndag kl. 10.00.

I kalenderen til højre kan du se alle kommende højmesser. Klik på en højmesse for at læse mere.

Læs søndagens bibeltekster her

Advent, jul, påske og pinse er nogle af kirkeårets højtider. Læs mere om kirkeårets højtider her

Grøn, hvid, violet, rød og sort er de farver, der knytter sig til kirkeårets forskellige perioder, de betegnes kirkeårets liturgiske farver

Gudstjeneste

Gudstjeneste er en bredere betegnelse, der udover højmessen dækker over en række forskellige gudstjenesteformer som eftermiddags-, aften- eller hverdagsgudstjenester i en lidt kortere form. Det kan være børne-, musik-, meditations-, tema-, friluftsgudstjenester.

Højmesser